Propaganda

Propaganda (av latinets propagare, ‘fortplanta’, ‘utbreda’), är ett retoriskt grepp som via upprepningar och omfattande spridning av ett ensidigt budskap avser att övertyga en målgrupp om en åsikt och ofta ett handlingssätt. Det förekommer inom politik och religion och kan även användas av en stat, en stats ledare som ”samhällsinformation” för att övertyga om en viss uppfattning, förändring eller ett beteende. Att staten är avsändare säkerställer inte att budskapet är sant eller av godo för befolkningen eller landet som helhet.

Propaganda är nödvändigt inför och under krig dels för att motivera den egna befolkningen om rättfärdigandet av den egna krigföringen dels för att höja stridsmoralen.

Propaganda förekommer också i samband med politiska val och vid tillsättning av vissa tjänster. Den som sänder budskapet är som regel part i målet men det förekommer också ofta att lobbyister,  PR-byråer och reklammänniskor anlitas för att sprida ett visst budskap. Syftet är således inte att informera utan att påverka, och innehållet brister ofta i saklighet, är avsiktligt ofullständigt, vinklat eller rentav falskt.

Termen propaganda avser framför allt attityder och ideologiska budskap. Ordet har en starkt laddad innebörd.
När det gäller varor och tjänster är begreppet reklam mer tillämpbart och när det gäller människor eller organisationer handlar det om PR (Public Relation). Marknadsföring omfattar såväl varor som tjänster. Samhällsinformation kan ibland få formen av reklam eller propaganda (vit propaganda) men ska då bygga på fakta och uppsåtet ska vara ärligt och av godo.

Propaganda kan klassificeras utifrån källan den kommer ifrån:

Vit propaganda har en tydligt och korrekt angiven källa.
Svart propaganda framställs som om den kommer från en vänskapligt inställd källa men kommer i själva verket från en motståndare.
Grå propaganda utger sig för att ha en neutral källa men kommer i själva verket från en fiende eller motståndare.

Napoleonesisk propaganda

Napoleon använde propaganda i ett brett spektrum av media inklusive teater, konst, tidningar och bulletiner för att ”främja den exakta bilden han önskade.” [1] Napoleons bulletiner från slagfältet publicerades i tidningar och lästes väl i hela landet. [2] Han använde dessa publikationer för att överdriva sina segrar och sprider sin förhärliga tolkning av dessa framgångar i hela Frankrike.  Napoleon framställde också pamfletter och brev som om de vore skrivna av fienden i avsikt att förvilla fienden och dess befolkning. [3] (Svart propaganda)

Lögnen som vapen

I Hitlers propaganda lanserades lögnen som det viktigaste vapnet. Ju större lögn desto bättre effekt eftersom folket inte skulle kunna tro om att man ljög om något så stort.

Hitlers egna ord ur Mein Kampf där han förklarar varför det är mer effektivt att ljuga stort än litet. [4]

”Allt detta är inspirerat av en princip – som är helt sann i sig själv – att den stora lögnen har en alldeles egen kraft för att skapa trovärdighet; det är alltid lättare att lura folkets breda massor via djupare känslolager än via det medvetna och viljestyrda, i sin primitiva enkelhet faller de nämligen oftare offer för den stora lögnen än för den lilla. Själva ljuger de ofta i det lilla, men skulle skämmas över att hemfalla åt storskaliga lögner.

Därför skulle de aldrig ens kunna få in i sin skalle att fabricera sådana kolossala osanningar och de kan inte heller tänka sig att någon skulle ha fräckheten att snedvrida sanningen så oförskämt. Till och med när det framgår tydligt av fakta att det handlar om en lögn kommer de fortfarande att tvivla och fortsätta tro att det kan finnas en annan förklaring.” (Hitler i Mein Kampf) [4]

I modern tid har främst Donald Trump utnyttjat lögnen i vilsledandet av den amerikanska befolkningen. Enligt Politifact är 95-96% av hans uttalanden från nästan sanna till halvsanningar och till falska och ofantligt falska påståenden. Politifact Trump

Referenser

1) Hanley, Wayne (2005). The Genesis of Napoleonic Propaganda 1796-1799. New York: Columbia University Press. ISBN 0-231-12456-2.
2) Censer, Jack R. and Lynn Hunt (2001). Liberty, Equality, Fraternity: Exploring the French Revolution. University Park: Pennsylvania State University Press. ISBN 0-271-02087-3.
3) Napoleon: a biography through the propaganda paintings Länk
4) ”The Rise of Adolf Hitler: Hitler’s Book ”Mein Kampf”” (på engelska). The History Place. 1996. Arkiverad från originalet den 26 juni 2011.

En reaktion till “Propaganda

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s