Paul Kurtz

Paul Kurtz (1925-2012) var en amerikansk professor i filosofi med marxistisk ideologiska rötter. [1][2]  Sin utbildning fick han vid New York University och Columbia University.  Han kom sedan att få en professur vid vid University of Buffalo som finansierades av republikanen Nelson Rockefeller.

Paul Kurtz ”humanistiska” karriär är exempel på en ohelig allians alternativt var hans verksamhet från start bedräglig och som initiativtagare till den vetenskapliga inkvisitionen fick han sin plattform och finansiering  genom republikanen och guvernören Nelson Rockefeller. Senare skulle Rockefeller också ge stöd till ett första CSICOP -center.  ”The center, initiated by retired University at Buffalo philosophy professor Paul Kurtz, opened an office last month at 30 Rockefeller Center…” Länken oåtkomlig

Utmålad som marxistisk professor i filosof kunde Kurtz nätverka och koppla ihop sig med bland annat Sven-Ove Hansson professor i Filosofi vid KTH med ursprung som kanslichef på Socialdemokraternas högkvarter i Stockholm. Hansson tog initiativ till  bildande av föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) parallellt som Kurtz senare var en viktig ideologisk mentor vid bildandet av förbundet Humanisterna som visade sig ha sitt ursprung i antihumanismen den ideologi som Paul Kurtz stammade ur.

Paul Kurtz skulle komma att bli antihumanismens chefsideolog. Han bär ett stort ansvar för annekteringen av humanismen och lyckades förvrida begreppet från tolerans och öppenhet till den intoleranta nyateismen och inskränkningen inte bara av vetenskap utan synen på människan till reduktionistisk materialism.

Mest känd var han för sin roll som så kallad skeptiker; han var med och grundade Committee for the Scientific Investigation of Claims of the Paranormal (CSICOP). En rörelse som sedan blev hårt kritiserad av sina egna för att vara pseudovetenskaplig och mest bestå av pseudoskeptiker.

Nyateismens profet
Paul Kurtz ambition var att föra in en ny världsreligion i form av nyateism och materialism och sättet var att kapa humanism både som begrepp och rörelse.

Här klargör Kurtz att det inte är fråga om Humanism:

”Vetenskapliga naturalister står för en form av … materialism; naturliga processer och händelser beskrivs bäst med hänvisning till materiella orsaker… Naturalister hävdar att det föreligger otillräckliga vetenskapliga bevis för andliga tolkningar av verkligheten … Vi avvisar strävandena hos en del vetenskapsmän att göra transcendentala tolkningar av naturliga fenomen.

(Paul Kurtz)

Humanist Manifesto
Paul Kurtz förvandlade Humanismens ursprung ”Humanist Manifesto” med en rad påföljande manifest och ändrade dess huvudsakliga innehåll.

NYA MANIFESTOS AV PAUL KURTZ

1973 ändrades innehållet av Paul Kurtz till den ateistiska och rasistiska rörelse det idag är.

Det ursprungliga manifestet kom att ligga till grund för påföljande versioner av Humanist manifesto vilket i sin tur bildat värdegrund för den ateistiska Internationella Humanistunionen (IHEU).

Humanist Manifesto fick tillägget nr 1 av IHEU. Ursprunget var aldrig tänkt att förändras i den riktning som IHEU tog.

Den av unitarianismen inspirerade humanistiska rörelsen kapades och förvanskades av Internationella Humanistunionen, IHEU med Humanist Manifesto II och sedan Amsterdamdeklarationen. De påföljande manifesten visar att de är naturalister – allt i världen kan förklaras naturligt och det finns inte enligt IHEU/CSICOP någon andlig andra sida, något övernaturligt eller metafysiskt.

ANDRA HUMANISTISKA MANIFEST

Manifeste pour un humanisme contemporain (2012)

Föreningen Humanism och Kunskaps Humanistiska Manifest 2012.

Antihumanistiskt övertagande

Paul Kurtz har breddat vägen och lagt den teoretiska och strategiska grunden för ett antihumanistiskt marxistiskt övertagande av samhället. Han förvandlade begreppet ”sekulär humanist” som från början avsåg att kunna vara troende men hålla isär tro och vetenskap, till att bli ett begrepp för ateism. Hans plan är en världsregering på ateistisk materialistisk grund vilket för tankarna till George Orwells 1984.

– ”Vid någon tidpunkt i framtiden kommer världen att behöva upprätta ett effektivt världsparlament – med val till detta grundade på folkmängd – som representerar folken, inte deras regeringar. Idén om ett världsparlament påminner om utvecklingen av Europaparlamentet, som fortfarande befinner sig på begynnelsestadiet.”

(Paul Kurtz, Humanist Manifesto 2000)

Referenser

1) Paul Kurtz and Marxist humanism

2) Tolerance and Revolution: A Marxist-non-Marxist Humanist Dialogue, edited by Paul Kurtz and Svetozar Stojanovic. Beograd: Philosophical Society of Serbia, 1970.

En kommentar på “Paul Kurtz

Lämna en kommentar